Craps
Craps is een spel dat gespeeld wordt met een set dobbelstenen. Het spel is een beetje ingewikkeld, maar het is het gemakkelijkste spel om in een casino te spelen als je eenmaal de regels begrijpt. Vooral voor beginners komt het meest uitdagende deel wanneer ze proberen de lay-out van de craps-tafel te begrijpen. Dat komt omdat de Craps tafel zoveel verschillende inzetvelden heeft.
Online Craps heeft wat van de moeilijke onderdelen van het spel uit de
weg geholpen zoals de typische terminologie en etiquette. Maar toch
blijft nog een verwarrend spel en het duurt een tijdje voor de spelers
zich zeker gaan voelen en goed gaan spelen. Daarom hebben we enkele handige tips voor Craps opgesteld. Als je deze volgt, zullen je winkansen aardig verbeteren.
Hoe win je bij Craps?
Het doel van Craps is eenvoudig: je moet gewoon inzetten op het resultaat van een worp of een reeks worpen en dan kijken wanneer men de dobbelstenen werpt. In totaal bestaan er 36 mogelijke combinaties per worp en meer dan 100 inzetten die je kan maken.
Van die inzetten, zijn er slechts enkele waar het casino een beperkt voordeel heeft op de speler, namelijk minder dan 2%. Bij de andere heeft het casino een voordeel tot 16,67%. De meeste nieuwe spelers gaan naar een Craps tafel en beginnen de inzetten uit te voeren met de hoogste uitbetalingkansen maar de kans is klein dat men deze inzetten ook daadwerkelijk wint. Voor je dus Craps gaat spelen, moet je de tijd nemen om een goede strategie te leren.
Tips om te winnen bij Craps
Vermijd sucker inzetten zoals Proposition inzetten in het middel van de tafel layout, de Hard Way inzetten en de Big 6 en Big 8. Bij deze inzetten heeft het casino een voordeel van meer dan 5%. Als je op de 6 of de 8 wil inzetten, maak dan een Place inzet waar het casino slechts een voordeel van 1,52% heeft.
Leer de winkansen van elke inzet. De winkansen verschillen enorm bij de inzetten; bij sommige is het voordeel van het casino bijna 0% terwijl dit bij anderen 16.67% kan zijn.
Houd je aan een basis inzetsysteem: maak Line inzetten (Pass & Come inzetten of Don’t Pass & Don’t Come inzetten) en Odds inzetten.
Speel Bank Craps. Bij andere varianten geeft het casino een groter voordeel.
Maak altijd een Odds inzet op je Line inzetten (bv. Pass & Come inzetten en Don’t Pass & Don’t Come inzetten). Als je over voldoende kapitaal beschikt, maak dan Odds inzetten met het maximumbedrag (gewoonlijk 3, 4 of 5x je oorspronkelijke inzet). Het voordeel van het casino zal dan minder dan 1% zijn.
Kies een Craps tafel met een lage minimum inzet (bv. $3 of $5). Op die manier kan je het veroorloven om Line inzetten en Odds inzetten te maken voor een langere tijd.
Belangrijke tip: Wist je dat de Don’t Pass Line inzet iets betere winkansen heeft dan de Pass Line inzet? Maar toch verkiezen de meeste spelers om op de Pass Line inzet in te zetten. Ze
doen dit omdat ze geen Wrong Way inzetter willen zijn door tegen de shooter en het merendeel van de spelers in te zetten. Maar nu je Craps online en op je eentje kan spelen, is het beter dat je Don’t Pass en Don’t Come inzetten maakt. Je kan deze inzetten ook wegnemen nadat je ze geplaatst hebt en dit kan je niet doen bij Pass Line inzetten.
Craps termen
Als je niet weet wat Pass Line, Craps of een natural is, zal je rare ogen trekken aan de Craps tafel. Het is belangrijk dat je de terminologie en de Craps termen onder de knie hebt om het spel te verstaan.
Starcasino raadt je aan om eerst de tijd te nemen om de Craps tafel en de gameplay te bestuderen alvorens in te zetten, zodat je het spel en de inzetten ten volle begrijpt. Dit zal je de kans geven om gerichter in te zetten en hogere winsten te kunnen behalen.
Hieronder hebben we de meest gebruikelijke woorden verklaard die tijdens het spel gebruikt worden. We hebben de woordenlijst in drie delen opgedeeld: inzetten, nummers en bijkomende Craps termen. Nadat je de termen kent, kan je ons artikel i.v.m. Craps regels lezen om te weten hoe je het spel moet spelen.
Craps Inzetten
Aces: men wedt dat de shooter een 2 (snake eyes) zal gooien bij de volgende worp.
Any Seven: men wedt dat de volgende worp een 7 zal zijn.
Any Craps: men wedt dat de volgende worp Craps zal zijn (2, 3 of 12).
Big 6: men wedt dat de shooter een 6 werpt voor een 7.
Big 8: men wedt dat de shooter een 8 werpt voor een 7.
Buy inzet: men wedt dat een bepaald point nummer (4, 5, 6, 8, 9 of 10) zal geworpen worden voor de 7. De speler betaalt het Huis een commissie om werkelijke winkansen uitbetaald te krijgen.
C& E inzet (Craps & Eleven inzet): men wedt dat de volgende worp ofwel Craps (2, 3 of 12) ofwel 11 zal zijn.
Come inzet: nadat de point bepaald is, kan de speler deze inzet plaatsen. Hier gelden dezelfde regels als bij de Pass Line inzet. Elke worp na de Come inzet geldt als een nieuwe Come Out roll.
Don’t Come inzet: deze inzet heeft dezelfde regels en kansen als de Don’t Pass Line inzet maar kan enkel gemaakt worden nadat er een point bepaald werd. Elke worp na een nieuwe Don’t Come inzet fungeert als een Come Out roll.
Don’t Pass Line inzet (Back Line inzet): Dit is één van de hoofdinzetten van Craps. Als de volgende worp een 7 of een 11 is, verliest de speler. Als het een 2 of een 3 is, wint de speler en als het een 12 is, is het een ‘push’ en worden de dobbelstenen geworpen totdat er een ander nummer valt. Als er een ander nummer (4, 5, 6, 8, 9 of 10) geworpen is, wordt er een point bepaald. Om te winnen moet de shooter een 7 werpen voordat hij de point opnieuw werpt.
Easy Way inzet: men wedt dat er een Easy 4, 6, 8 of 10 (bv. een Easy 4 verschijnt als 3-1 of 1-3 op de dobbelstenen) zal geworpen worden voor een 7. Field inzet: men wedt dat de volgende worp een 2, 3, 4, 9, 10, 11 of 12 zal zijn.
Hard Way inzet: men wedt dat een Hard 4, 6, 8 of 10 (bv. een Hard 4 verschijnt als 2-2 op de dobbelstenen) zal geworpen worden voor een 7 of 4, 6, 8 of 10. Hi-Lo: men wedt dat de volgende worp een 2 of een 12 zal zijn. Hop inzet: men wedt dat de volgende worp een
specifieke combinatie zal zijn (bv. 1-3)
Hopping Hardway: men wedt dat de volgende worp een specifieke Hard Way combinatie zal zijn (bv. 2-2)
Horn inzet: men wedt dat de volgende worp een 2, 3, 11 of 12 zal zijn. De speler zet 4 afzonderlijke jetons in op elke nummer. Als één van de nummers wint, neemt het casino 3 jetons van de totale winst mee.
Horn High inzet: vergelijkbaar met een Horn inzet maar de speler plaatst nog een bijkomende inzet op één bepaald nummer, dus 5 eenheden in totaal, één voor elke nummer en 2 op het nummer waarvan hij denkt dat het het meeste zal winnen.
Insurance inzet (Hedge inzet): 2 of meer inzetten maken met de hoop dat één van je inzetten zal winnen. (bv. Pass Line inzet & Any Craps inzet)
Lay inzet: men wedt dat de shooter een 7 zal werpen voor een specifiek nummer.
Lay Odds: een veelvoud inzetten van zijn oorspronkelijke Don’t Pass of Don’t Come inzet.
Odds inzet (Free Odds/ Buy Odds/Take Odds): een veelvoud inzetten van zijn oorspronkelijke Pass of Come inzet.
Pass Line inzet (Front Line inzet): De belangrijkste inzet van Craps. Als de volgende worp een 7 of een 11 is, wint de speler. Als het een 2, 3 of 12 is, verliest de speler. Als er een andere
nummer geworpen wordt (4, 5, 6, 8, 9 of 10), wordt er een point bepaald. Om te winnen moet de shooter dit nummer opnieuw werpen voor de 7.
Three-Way Craps: een inzetmethode waarbij de speler een veelvoud van 3 gebruikt.
Working: inzetten die actief zijn en opgelost zullen worden (d.w.z. de speler zal de weddenschap winnen of verliezen) bij de volgende worp.
Whirl inzet: een one roll inzet waarbij de uitkomst van de volgende worp Craps (2, 3 of 12) of een natural (7 of 11) zal zijn.
Nummers
Twee: 1-1 Snake Eyes, Aces
Drie: 1-2, 2-1 Ace Deuce
Vier: 1-3, 3-1 Easy Four
2-2 Hard Four, Little Joe
Vijf: 1-4, 4-1, 2-3, 3-2 Fever Five
Zes: 1-5, 5-1 Easy Six
3-3 Hard Six, Brooklyn Forest
Zeven: 1-6, 6-1, 2-5, 5-2, 3-4, 4-3 Natural Seven, Seven Out, Big Red
Acht: 2-6, 6-2, 3-5, 5-3 Easy Eight
4-4 Hard Eight, Square Pair
Negen: 3-6, 6-3, 4-5, 5-4 Nina from Cantina
Tien: 4-6, 6-4 Easy Ten
5-5 Hard Ten
Elf: 5-6, 6-5 Yo, Yo-leven
Twaalf: 6-6 Boxcars, Midnight, Double Saw
Bijkomende Craps termen
Back Line: een ander woord voor Don’t Pass Bar
Bank Craps: de Craps versie die vandaag de dag het meest in casino’s en online gespeeld wordt
Cold Table: een Craps tafel die nog niet veel gunstige worpen voor de spelers heeft opgebracht, d.w.z. dat er geen naturals of points gevallen zijn.
Come Out roll: de eerste worp die de shooter werpt nadat alle Pass en Don’t Pass Line inzetten gemaakt werden. Als de uitkomst van de worp een 7 of een 11 is, dan winnen de spelers die Pass Line inzetten gemaakt hebben. Als de uitkomst 2, 3 of 12 is, dan verliezen diegene die Pass Line inzetten gemaakt hebben en winnen diegene die Don’t Pass Line inzetten gemaakt hebben bij de 2 of 3 en is het gelijke stand bij de 12. Als er een ander nummer geworpen wordt, wordt er een point nummer bepaald.
Don’t Pass Line Bar: de ruimte van de layout waar de spelers hun Don’t Pass inzetten maken
Easy Four: wanneer de dobbelstenen als resultaat één van de volgende combinaties geven: 1-3 of 3-1.
Edge: het voordeel van het Huis voor afzonderlijke inzetten of spellen (bv. bij de Pass Line inzet heeft het Huis een voordeel van 1,41%)
Fade (Cover): bij bepaalde Craps spellen moeten de spelers de inzet van de shooter evenaren voor hij werpt.
Hard Way: elke dobbelsteen heeft een gelijk nummer. De combinaties zijn o.a.: 1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 5-5, 6-6.
Hot Table (Hot Dice): een Craps tafel waar de shooter naturals of heel wat point nummers werpt.
Juice: een ander woord om te verwijzen naar het voordeel van het casino.
Marker: de plastiek marker op de tafel die aangeeft wanneer er een point nummer aanwezig is. Als er geen point nummers zijn, zal de marker op “off” staan.
Natural: wanneer de uitkomst van een Come Out roll een 7 of een 11 is.
Off: geeft aan wanneer er inzetten zijn die niet beïnvloed zullen worden door de volgende worp
Outside nummers: wanneer men een 4, 5, 9 of 10 werpt.
Pass Line (Front Line): de ruimte van de layout waar spelers hun Pass Line inzetten kunnen maken.
Place nummers: alle nummers die geen Craps of naturals zijn (bv. 4, 5, 6, 8, 10).
Playing the Field: een andere manier om te zeggen dat men een Field inzet maakt.
Point nummer (de point): als de shooter een Place nummer werpt bij de Come Out roll, is er een point bepaald.
Right Way Bettor (Betting Right): Pass Line en Come inzetten plaatsen.
Wrong Way Bettor (Betting Wrong): Don’t Pass en Don’t Come inzetten plaatsen. Seven Out: de shooter werpt een 7 voor hij het point nummer opnieuw werpt.
Shooter: de speler die de dobbelstenen werpt voor de tafel.
Hoe is Craps ontstaan?
Aangezien Craps een dobbelspel is, zijn sommigen van mening dat de geschiedenis van Craps begon met de creatie van de eerste dobbelsteen. En opgravingen in Egypte hebben sporen gevonden van een kalksteen dobbelsteen, daterend van 600 v.Chr.
De meeste anderen leggen een direct verband met het dobbelspel Hazard, wat vaak gespeeld werd door de Europese aristocraten in de 18e en 19e eeuw.
Het spel Hazard werkte met gelijkaardige regels als het moderne Craps
spel en het beschikte over een belangrijke inzet die bijna net
hetzelfde was als de Pass Line inzet. Er bestaat wat onenigheid over de
oorsprong van Hazard.
Sommigen zeggen dat het oorspronkelijk een Arabisch spel was dat
“Azzahr” noemde, anderen zeggen dat het een Spaans spel was dat “Azar”
genoemd werd en nog anderen beweren dat het een Frans of Brits spel was
met de naam Hazard.
Het is goed mogelijk dat Hazard al deze namen gehad heeft en dat het
spel gewoon door verschillende delen van de wereld gereisd is. Maar we
kunnen alvast met zekerheid zeggen dat Hazard Engeland bereikt heeft
tegen de 14de eeuw want Geoffrey Chaucer refereerde naar het spel in The Canterbury Tales.
Uiteindelijk onderging Hazard enkele wijzigingen en werd het in de jaren 1800 hernoemd tot ‘Craps’ door de Fransen. Er bestaan twee theorieën over hoe men eigenlijk tot die naam gekomen is. Eén theorie is dat de naam afgeleid werd van “crabs”, het Franse woord voor wanneer men een 2 werpt in Hazard.
De andere theorie is dat Craps afgeleid werd van de jargon term, “crapauds”, wat padden betekent. Deze theorie lachte met de manier waarop de spelers neerhurkten tijdens het spel. Deze versie van Craps werd populair bij de Afro-Amerikaanse en Cajun gemeenschappen in New Orleans, Louisiana.
Hoewel er heel wat Craps varianten zijn, is Bank Craps de meest populaire versie van vandaag. Het grootste verschil tussen Bank Craps en het spel van de 19de eeuw is de toevoeging van de Don’t Pass Line die voor het eerst geïntroduceerd werd door dobbelsteenmaker, John H. Winn.